Suports publicitaris

La Secció Ephemera compta amb diverses col·leccions que compleixen un paper com un efectiu reclam publicitari de tot tipus de productes i establiments comercials entre els quals destaquen: croms, targetes i prospectes comercials, paipáis publicitaris, calendaris de butxaca i murals i etiquetes d'hotels.

1. Croms

El crom pot considerar-se com un imprès en paper sovint amb un cert relleu i d'aspecte molt brillant, que reprodueix tota classe de motius: flors, animals, vaixells, soldats, nens, dones, escenes domèstiques i un llarg etc. la principal funció del qual és divertir i servir de joc alhora que inicia als nens en el gust per col·leccionar aquestes petites imatges. A partir d'intervinguts del segle XIX comencen a distribuir-se entre els clients de magatzems i establiments o apareixen acompanyant diversos productes comercials, especialment xocolates i dolces. En un primer moment són encunyats però més tard seran rectangulars i van a explicar una història. El pas següent serà la publicació d'àlbums per poder col·leccionar-los. Els fabricants de seguida incorporen a les il·lustracions d'aquests croms una intenció didàctica i de divulgació de coneixements. La BNE compta amb una excel·lent representació d'aquests pequeño impresos de paper.

2. Targetes i prospectes comercials

Les targetes de productes i establiments comercials constitueixen un dels gèneres més antics en el camp del pequeño imprès. Eren normalment, a més d'un reclam publicitari, un obsequi de la marca o del comerciant als seus clients i "afavoridors" com a premi a la seva fidelitat; algunes targetes regalen, a més, una quantitat d'un nombre de la Loteria Nacional o una entrada per a una funció de teatre. Són molts els productes i comerços que utilitzen aquesta forma de publicitat: aliments, begudes i productes tèxtils entre els primers i magatzems, sastrerías, farmàcies, perfumeries, llibreries entre els segons són alguns exemples.

Hi ha targetes encunyades, unes altres tenen gravat en relleu i les cal tenen parts mòbils per mitjà d'un senzill mecanisme a força de pestanyes i reblons. Es caracteritzen per la utilització de la cromolitografía en les seves vistoses il·lustracions sobre les quals apareix impresa la publicitat. Els prospectes poden tenir diverses pàgines i de vegades, contenen narracions, contes o historietes al·lusives al producte o comerç.

En 1994 la BNE adquireix una important col·lecció de més de mil cinc-centes de targetes comercials de les quals mil dues-centes són de productes farmacèutics. En els anys 40, 50 i 60 del segle XX els laboratoris farmacèutics utilitzaven el correu per enviar la seva publicitat als professionals de la medicina. La informació arribava en forma de targeta comercial amb les propietats del medicament, les formes de presentació i les indicacions per a la seva administració.

3. Paipáis publicitaris

Els ventalls i els paipáis han anat evolucionant al llarg del temps. Una de les seves transformacions més importants té lloc a principis del segle XX quan la publicitat comercial s'apropia d'ells per convertir-los en suport dels seus missatges. El nou paper que assumeix el paipái com a portador del llenguatge publicitari constitueix un canvi substancial respecte al significat tradicional d'objecte: passa del ser el missatger de galanterías a convertir-se en el missatger d'invitacions al consum destinades a un nombre cada vegada major d'usuaris. En Ephemera la col·lecció de cent setanta paipáis publicitaris estan il·lustrats amb vistosos colors i una gran varietat iconogràfica, des de retrats de reconegudes actrius americanes dels anys 40 i 50 del segle XX o els rostres femenins dibuixats per Gaspar Camps fins a divertides escenes de jocs infantils o escenes de toros de l'il·lustrador César Ruano Llopis.

4. Calendaris de butxaca

Els comerciants i fabricadors de productes encarregaven cada any curiosos calendaris de butxaca sobre els quals manaven imprimir la seva publicitat amb la finalitat d'obsequiar als seus clients. Aquesta pràctica comença en les últimes dècades del segle XIX i es perllonga fins a l'actualitat. La BNE compta amb una petita representació d'almanacs de butxaca amb publicitat de farmàcies, rellotgeries, papereries, jugueterías, etc. però destaca un àlbum mostrari que recull prop de cent cinquanta almanacs impresos per una casa de Barcelona elaborat en les primeres dècades del segle XX.

 

5. Calendaris murals

Els calendaris murals són petits cartells il·lustrats en la part inferior dels quals es prenien les fulles del calendari en curs. Els comerciants feien imprimir el nom dels seus productes o dels seus comerços i penjats en algun lloc d'aquests es convertien, a un temps, en objecte decoratiu i vehicle publicitari. El reclam publicitari que suposaven les figures de nens i escenes de jocs infantils o unes atractives figures femenines va ser ben aprofitat per comerciants i fabricants que no van dubtar a utilitzar-les tant per a productes dedicats a un públic infantil com pels d'adults.

 

6. Etiquetes d'hotels

La col·lecció d'etiquetes d'hotels forma part de la col·lecció Ephemera de la Biblioteca Nacional amb una important representació quant a volum i qualitat de les seves obres. Aquestes etiquetes són fragments fascinants de la història dels hotels en l'edat daurada del viatger des de 1900 fins a 1960. Durant aquests anys les etiquetes van ser usades pels hotels com a publicitat i aplicades sobre baguls, maletes i tot tipus d'equipatge pel personal de l'hotel, principalment els botons i pels propis viatgers. Destaca la varietat que presenten les etiquetes de la col·lecció quant als diferents tipus d'establiments hotelers, des dels hotels més luxosos de les principals capitals fins als més modests. Cal esmentar també la diversitat geogràfica de la col·lecció, que inclou etiquetes d'hotels de tot el món.

On consultar

Catàlegs