Soportes publicitarios
A Sección Ephemera conta con diversas coleccións que cumpren un papel como un efectivo reclamo publicitario de todo tipo de produtos e establecementos comerciais entre os que destacan: cromos, cartóns e prospectos comerciais, paipáis publicitarios, calendarios de peto e murais e etiquetas de hoteis.
1. Cromos
O cromo pode considerarse como un impreso en papel a miúdo cun certo relevo e de aspecto moi brillante, que reproduce toda clase de motivos: flores, animais, barcos, soldados, nenos, mulleres, escenas domésticas e un longo etc. cuxa principal función é divertir e servir de xogo á vez que inicia aos nenos no gusto por coleccionar estas pequenas imaxes. A partir de mediados do século XIX comezan a distribuírse entre os clientes de almacéns e establecementos ou aparecen acompañando diversos produtos comerciais, especialmente chocolates e doces. Nun primeiro momento son troquelados pero máis tarde serán rectangulares e van contar unha historia. O paso seguinte será a publicación de álbums para poder coleccionalos. Os fabricantes deseguida incorporan ás ilustracións destes cromos unha intención didáctica e de divulgación de coñecementos. A BNE conta cunha excelente representación destes pequenos impresos de papel.
2. Cartóns e prospectos comerciais
Os cartóns de produtos e establecementos comerciais constitúen un dos xéneros máis antigos no campo do pequeno impreso. Eran normalmente, ademais dun reclamo publicitario, un obsequio da marca ou do comerciante aos seus clientes e "favorecedores" como premio á súa fidelidade; algúns cartóns regalan, ademais, unha cantidade dun número da Lotaría Nacional ou unha entrada para unha función de teatro. Son moitos os produtos e comercios que utilizan esta forma de publicidade: alimentos, bebidas e produtos téxtiles entre os primeiros e almacéns, sastrerías, farmacias, perfumarías, librarías entre os segundos son algúns exemplos.
Hai cartóns troqueladas, outras teñen gravado en relevo e hainas que teñen partes móbiles por medio dun sinxelo mecanismo a base de pestanas e remaches. Caracterízanse pola utilización da cromolitografía nas súas vistosas ilustracións sobre as que aparece impresa a publicidade. Os prospectos poden ter varias páxinas e ás veces, conteñen narracións, contos ou historietas alusivas ao produto ou comercio.
En 1994 a BNE adquire unha importante colección de máis de mil cincocentas de cartóns comerciais das que mil duascentas son de produtos farmacéuticos. Nos anos 40, 50 e 60 do século XX os laboratorios farmacéuticos utilizaban o correo para enviar a súa publicidade aos profesionais do medicamento. A información chegaba en forma de cartón comercial coas propiedades do medicamento, as formas de presentación e as indicacións para a súa administración.
3. Paipáis publicitarios
Os abanicos e os paipáis han ido evolucionando ao longo do tempo. Unha das súas transformacións máis importantes ten lugar a principios do século XX cando a publicidade comercial aprópiase deles para converterlles en soporte das súas mensaxes. O novo papel que asume o paipái como portador da linguaxe publicitaria constitúe un cambio substancial respecto ao significado tradicional de obxecto: pasa do ser o mensaxeiro de galanterías a converterse no mensaxeiro de invitacións ao consumo destinadas a un número cada vez maior de usuarios. En Ephemera a colección de cento setenta paipáis publicitarios están ilustrados con vistosas cores e unha gran variedade iconográfica, desde retratos de recoñecidas actrices americanas dos anos 40 e 50 do século XX ou os rostros femininos debuxados por Gaspar Camps ata divertidas escenas de xogos infantís ou escenas de touros do ilustrador César Ruano Llopis.
4. Calendarios de peto
Os comerciantes e fabricantes de produtos encargaban cada ano curiosos calendarios de peto sobre os que mandaban imprimir a súa publicidade co fin de obsequiar aos seus clientes. Esta práctica comeza nas últimas décadas do século XIX e prolóngase ata a actualidade. A BNE conta cunha pequena representación de almanaques de peto con publicidade de farmacias, reloxarías, papelerías, jugueterías, etc. pero destaca un álbum mostrario que recolle preto de cento cincuenta almanaques impresos por unha casa de Barcelona elaborado nas primeiras décadas do século XX.
5. Calendarios murais
Os calendarios murais son pequenos carteis ilustrados en cuxa parte inferior se prendían as follas do calendario en curso. Os comerciantes facían imprimir o nome dos seus produtos ou dos seus comercios e colgados nalgún lugar destes convertíanse, a un tempo, en obxecto decorativo e vehículo publicitario. O reclamo publicitario que supuñan as figuras de nenos e escenas de xogos infantís ou unhas atractivas figuras femininas foi ben aproveitado por comerciantes e fabricantes que non dubidaron en utilizalas tanto para produtos dedicados a un público infantil como para os de adultos.
6. Etiquetas de hoteis
A colección de etiquetas de hoteis forma parte da colección Ephemera da Biblioteca Nacional cunha importante representación en canto a volume e calidade das súas obras. Estas etiquetas son fragmentos fascinantes da historia dos hoteis na idade dourada do viaxeiro desde 1900 ata 1960. Durante estes anos as etiquetas foron usadas polos hoteis como publicidade e aplicadas sobre baúis, maletas e todo tipo de equipaxe polo persoal do hotel, principalmente os botóns e polos propios viaxeiros. Destaca a variedade que presentan as etiquetas da colección en canto aos diferentes tipos de establecementos hoteleiros, desde os hoteis máis luxosos das principais capitais ata os máis modestos. Hai que mencionar tamén a diversidade xeográfica da colección, que inclúe etiquetas de hoteis de todo o mundo.